Thursday, February 25, 2010

چند خبر و مطلب



الف نوشت: سرانجام پس از گذشت 8ماه از برگزاري انتخابات دهم رياست جمهوري، گردو غبار كودتا علي راي اكثريت فروكش كرده و در فضاي نسبتا آرامي كه پس از ماهها مجادله و كشمكش سياسي بر جامعه حاكم شده شايد بتوان فارغ از احساسات گذرا و غرورهاي كاذب، نگاهي هم به آينده داشت و وقتي هم براي دغدغه هاي جاري ملت گذاشت.


شاید تامل برانگیزترین چهره رد صلاحیت شده در این میان دکتر گودرز افتخار جهرمی؛ رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی باشد. نام وی در ابتدای تابستان در کنار 5 اصولگرای دیگر در هیئت ویژه شورای نگهبان بود و در آخر زمستان در لیست رد صلاحیت شدگان دادگاه علی انتظامی قضات برای مدیریت کانون وکلای دادگستری!


آیت الله مجتهد شبستری نماینده مردم استان آذربایجان شرقی و سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری گزارشی از نتیجه بررسی اعضای این کمیسیون به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد

هنگامه شهیدی در آستانه فرا رسیدن سال نو مجددا بازداشت شد

کلمه: هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال اجتماعی بار دیگر بازداشت شد. به گزارش کلمه ، محمد مصطفایی وکیل وی در وبلاگش نوشت: ساعت حدود 11:30 امروز بود که تلفن  به صدا درآمد. پشت خط، صدای گریه و شیون مادر هنگامه شهیدی را می شنیدم. او بریده بریده می گفت که دیروز بعد از ظهر به منزل زنگ زدند و گفتند از اطلاعات تماس می گیرند. با هنگامه صحبت کردند و به هنگامه گفتند که فردا صبح ساعت ده برای پاره ای توضیحات به آدرسی که می دهند بیاید. امروز ساعت ده صبح به آن آدرس رفته و وی را بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل کردند. علت بازداشت هم مشخص نیست. وی در ادامه تاکید کرده است :شنبه به دادگاه انقلاب خواهم رفت تا علت بازداشت موکلم را جویا شوم. شرایط روحی و روانی هنگامه بسیار نامناسب بود. امیدوارم خدا به ایشان و خانواده موکلم صبر و تحمل دهد. به گزارش کلمه، هنگامه شهیدی در روز  ۹ تیر ۱۳۸۸ ودر پی دستگیری‌های پس از انتخابات برای نخستین بار بازداشت شد.در ابتدا برای آزادی او در خواست وثیقه یک میلیارد ریالی شد ولی در ۲ آبان قرار مجرمیت برای او صادر شد و پرونده او به دادگاه فرستاده شد.اتهامات شهیدی شامل شرکت در اجتماعات غیر قانونی، تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ،تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری بود.در ۳ آبان ۱۳۸۸ شهیدی دست به اعتصاب غذا و دارو زد و پس از ۱۲۱ روز بازداشت  در ۱۰ آبان ۱۳۸۸ با سپردن وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شد

پدر علم حقوق ایران:می خواهند وکیل دولتی جای وکیل مردمی را بگیرد

کلمه: استاد حقوق ايران با اشاره به ردصلاحيت گسترده در انتخابات كانون وكلاي دادگستري گفت: بي‌مهري به وكلاي مورد اعتمادكانون موجب خدشه به عدالت مي‌شود. به گزارش خبرنگار ايلنا ، اميرناصر كاتوزيان شب گذشته طي سخناني در يك صدمين سال تاسيس نهاد وكالت و روز وكيل مدافع كه با پنجاه‌وهشتمين سالروز استقلال كانون وكلا همزمان بود، از شرايط به‌وجود آمده در سال‌جاري براي جامعه وكلا انتقاد كرد. پدر علم حقوق ايران در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه قرار نبود سخنراني كنم و تنها به‌دنبال بيان احساساتم هستم، گفت: ‌ساليان درازي است كه در جشن استقلال كانون وكلا شركت مي‌كنم و دليل آن اين است كه كانون را براي كشور مفيد مي‌دانم. وي تصريح كرد: در حكومت‌هاي مردمي براي اينكه لبه تيغ استبداد دولت‌ها كندتر شود، همواره نهاد‌هاي عمومي را تقويت مي‌كنند تا اين نهادها ميان مردم و دولت واسطه قرار گيرند. كانون وكلا نيز يكي از مهمترين‌ نهاد‌هاي عمومي است كه مي‌تواند واسطه دولت و مردم در استقرار عدالت باشد. اين استاد دانشگاه وكالت و وكيل را ناظر بر اجراي عدالت از طرف دادگاه دانست و گفت: هيچ كس بهتر از وكيل نمي‌فهمد كه آيا قاضي درست عمل‌ مي‌كند يا خير؟ كاتوزيان سپس با اشاره به فضاي مراسم يك صدمين سال تاسيس نهاد وكالت و روز وكيل مدافع ، متن سخنراني‌ها و دكلمه‌هايي كه خوانده شد، لب به انتقاد گشود وگفت: ‌امسال جشن استقلال كانون وكلاي دادگستري بوي نگراني و رنج مي‌دهد و من را متاسف كرد كه چرا بايد وضعي پيش بيايد تا كانون وكلا برنجند.

ادعای وزیر ارشاد: سانسور در مطبوعات وجود ندارد!

کلمه: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هيچ سانسوري در مطبوعات کشور وجود ندارد ، اما اگر خطايي از سوي آنها صورت گيرد ،طبق قانون مطبوعات بايد پاسخگو باشند.


.

No comments: