Sunday, July 25, 2010

جزئیاتی در باره واگذاری پرشین بلاگ

فاوانیوز - در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی بر فروش پرشین بلاگ موجب حیرت بسیاری از فعالان حوزه وب شده است، برای اطلاع دقیق از جزئیات تصمیم فروش و نحوه فروش نخستین سرویس دهنده وبلاگ های فارسی به سراغ مهدی بوترابی سهامدار اصلی پرشین بلاگ رفتیم.

مستقیم می‌رویم  سراغ اصل موضوع، چرا واگذاری پرشین بلاگ؟ و بدین صورت و در این زمان؟
چون تصور می کنیم زمان آن رسیده است تا پرشین بلاگ مسیر جدیدتر و روزآمدتری را با توان و فرصت های متفاوت تجربه کند  و چون به امروز بودن امروز توجه داریم؛ هر چند به فردا نیز فکر می کنیم و چون این روش را مسئولانه تر از روش های دیگر واگذاری می دانیم.
mehdi-boutorabi.jpg

  یعنی توان و فعالیت شما و دوستان شما دیگر کمکی برای پرشین بلاگ محسوب نمی شود؟
هر کس با هر مقدار امکان و انرژی و توانی که دارد می تواند موثر باشد ولی امروز موضوع انتخاب بهتر و متناسب با شرایط مطرح است. البته کمک و تلاش بعضی از دوستان و شاید همه آنها ادامه خواهد داشت.

 آیا فرصتی برای متقاضیان خرید سایت وجود دارد یا صرفا برای شکل مناسب دادن به یک توافق یا تصمیم قبلی این روش اطلاع رسانی را انتخاب کرده اید؟
البته پیش از این پیشنهاداتی به ما شده بود ولی هنوز هیچ چیز نهایی نشده و به همین دلیل اطلاع رسانی کردیم که در پایان به نتیجه ای قطعی برسیم و  تصور می کنیم به لطف خدا موفق می شویم.

 آیا واگذاری سایت به بالاترین پیشنهاد مالی صورت می گیرد؟
طبیعتا بله، ولی این بالاترین ترکیبی از صلاحیت های عمومی و تخصصی و پیشنهاد مالی است.

 منظورتان از صلاحیت های عمومی، چیزی شبیه گزینش ادارات و نهادها است؟
نه دقیقا ولی به هر حال فرد یا تیم یا شرکتی که می خواهد اداره یک سایت محبوب در کشور را برعهده بگیرد لازم است از حداقل هایی برخوردار باشد که امکان فعالیتش در کشور فراهم باشد و امنیت سایت از هر جهت و البته در حد امکان حفظ شود.

 تکلیف صلاحیت تخصصی برای اداره سایت تا حدی روشن است ولی در مورد شرایط مالی تصور می کنید که نظر شما برای واگذاری تامین شود؟
بله تصور می کنم تامین شود چون آمادگی و انعطاف کافی را در خود ایجاد کرده ایم و امیداریم  شرایط برای خریدار و کاربران و ما همگی رضایتبخش باشد.

بعد از واگذاری  چه می کنید؟ آیا در زمینه سایت های اینترنتی فعالیت می کنید یا مثلا وبلاگ سرویس جدیدی راه می اندازید؟
 به نظر من دوران تاسیس بسیاری از سایت ها من جمله وبلاگ سرویس ها مدت ها است به اتمام رسیده و راه اندازی سایت جدید در فضای رقابتی موجود در چنین عرصه هایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و البته درصدد هستم در حوزه اینترنت و وب فعال بمانم ولی می دانم بدون پرشین بلاگ و پشتوانه های مرتبط با آن کار آسانی نخواهد بود. واقعیت آن است که  مدیران و مالکان یک سایت اعتباری معادل همان سایت ندارند و مقایسه نقش و اعتبار آنان در زمان مسئولیت در یک سایت بزرگ و خارج از آن محک خوبی برای روشن شدن این مساله است. بنده همیشه تلاش کردم که دچار چنین توهمی نشوم.

آیا قیمت پایه ای نیز اعلام می کنید؟
در مرحله اول پیشنهادات دریافت می شود تا هویت و توانایی و امکانات پیشنهاد دهنده تا حدی روشن شود و سپس با تعدادی از آنها مذاکراتی صورت می گیرد و در نهایت  تعداد محدودی برای انتخاب نهایی باقی خواهند ماند و در واقع نوعی رقابت میان کسانی است که شرایط مناسب تری برای پذیرش این مسئولیت دارند.

پس در واقع همه فرصت مساوی ندارند
بله همینطور است در مرحله اول همه می توانند پیشنهاد بدهند و فرصت مساوی است و در مراحل بعد رقابت بین کسانی است که شرایط بهتری دارند.

آیا ممکن است که واگذاری نهایی نشود و در بین راه منصرف شوید؟
بعید می دانم و حتی اگر لازم باشد روش های جایگزین دیگری را دنبال خواهیم کرد. مساله این است که ما تصمیم داریم پرشین بلاگ را در مسیر جدیدی قرار دهیم که امکانات آن و فرصت های جدید برای حفظ و رشد و وتوسعه اش فراهم شود.

چقدر زمان برای دریافت پیشنهادات تعیین کرده اید؟
برآنیم تا در اسرع وقت تصمیم گیری کنیم و تا زمانی که به انتخاب نهایی نرسیده ایم، از دریافت پیشنهادات استقبال می کنیم.

سابقه واگذاری با اطلاع رسانی اینگونه قبلا نبوده هدف شما از اطلاع رسانی عمومی در این باره چیست؟
ما می دانیم که سایت های دیگری بوده اند که به روش های دیگری واگذار شده اند ولی  به نظر می رسید که پرشین بلاگ بخشی از میراث دیجیتال کشور است و نسبت به حقوق عام معنوی آن که متعلق به وبلاگنویسان و ملت ایران در دوران مختلف است باید حساس تر باشیم و به همین دلیل تلاش می کنیم تا واگذاری آن نسبتا شفاف و همراه با حداکثر اطلاع رسانی ممکن باشد.

 در صورت موفق نبودن در این روش واگذاری چه خواهید کرد؟
تغییر مالکیت پرشین بلاگ صورت های مختلفی دارد که فعلا ما در یکی از مسیرهای آن هستیم. راه های دیگر مسدود نیست.
 
آیا این واگذاری یک اقدام سیاسی محسوب می شود؟
در شرایط فعلی شاید اقدامات اقتصادی و اجتماعی نیز معنای سیاسی پیدا کنند ولی در واقع اقدامی اقتصادی و در چارچوب اهداف تجاری است. البته برای ما مهم است که خریدار توانایی فعالیت در شرایط امروز کشور را دارا باشد و این ملاحظات را در تصمیم گیری خویش مد نظر خواهیم داشت.
(منبع : فاوانیوز)

1 comment:

حسام زعفرانی said...

خواهر خوانده ای برای مخابرات