Friday, July 30, 2010

افکار عموم برتر از افکار عمومی


در گذشته مردم نمایندگانی برای بیان افکار خویش بر میگزیدند و فرصتی برای اظهار نظر مستقیم و گسترده نمی یافتند و مشغول زندگی خویش بودند ولی امروزه به مدد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور وب و اینترنت، شرایط تغییر کرده است. از این فرصت بیش از همه طبقه رو به رشد متوسط جوامع استفاده می کنند و به تدریج موجب شکل گیری نوع ویژه ای از مردم سالاری در عرصه های جدید و به طور مشخص جامعه مجازی هستیم
در گذشته صاحبان قدرت و ثروت اگر می توانستند با تسلط بر رسانه ها و به اصطلاح افکار عمومی، افکار و اندیشه و خواست عموم را لااقل برای مدتی دور زد و با زاویه مطرح کرد و حتی نتایج به نسبت پایدار گرفت ولی امروزه چنین فرصتی محدودتر شده و عرصه های بسیاری در اختیار افکار عموم قرار گرفته است .  مدیران رسانه های سنتی از قدرت سابق خویش برخوردار نیستند و مدیران رسانه های جدید چون شبکه های مجازی و امثال آنها نیز نقش متفاوت خویش را پذیرفته اند

نقش شبکه های مجازی در ممانعت از دور زدن انتخابات و افکار عمومی مساله ای نوین و خاصیتی بی نظیر است که نیازمند بررسی های علمی و دانشگاهی است. کاهش اعتماد به رسانه های عمومی و اعتماد بیشتر به رسانه های انسان محور (وبلاگ ها و شبکه های مجازی) نیز بخش مهمی از تغییرات در این حوزه است

شبکه های مجازی با افزایش کمی یعنی تعداد اعضا، و به طور مثال شبکه فیس بوک با پانصد میلیون عضو نماینده بخش مهمی از جامعه بشری ویا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم خود بخش مهمی از جامعه بشری اند و به این ترتیب و به تدریج شاهد شکل گیری افکار قدرتمند عموم که اصالتی بیش از افکار عمومی در مفهوم رسانه ها و واسطه ها دارد و به همین دلیل است که تحرکات حوزه افکار عموم بازتاب عمیق و گسترده ای در افکار عمومی  و رسانه ها دارد
 

No comments: