از مهندس عبدی:
تولید اولیه علم در دانشگاه
بسط و توسعه علم در تعاملات اجتماعی و حضور دانش در نهادهای مدنی
قصاص و دیات مجازات مربوط به حقوق شخصی است / یک نفر کشتند یک نفر قصاص می شود / بخشش و دیه نیز در همین رابطه مطرح است
حدود، فلسفه اش پاک شدن از گناه است.
فلسفه گناه با فلسفه جرم متفاوت است
نماز نخواندن و روزه نگرفتن گرچه گناه است ولی از نظر قانون جرم نیست. تظاهر به روزه خواری جرم است.
اگر مبنا نظم اجتماعی باشد. مجازات قابل دفاع میشود
فرق بزه و جرم با انحراف
قرار نیست حکومت جلوی انحراف را بگیرد. جامعه باید جلوی انحراف بگیرید. مرز بزه و انحراف حساس است. اما جوامعی که خیلی تمرکزگرا میشوند انحراف را بزه میدانند. وقتی دولت ها در حوزه انحراف ها وارد میشوند حساسیت جوامع نسبت به انحراف کم میشود و تصدی گری حداکثری دولت موجب فعالیت حداقلی جامعه میشود
جامعه ابزارهای خود را دارد مثل طرد اجتماعی
No comments:
Post a Comment