Sunday, February 28, 2010

چرا؟

چند خبر و مطلب

- بروجردي:فيلم حوادث كوي دانشگاه غير قابل اطمينان است


شكنجه و آزار جنسي در كمپ‌هاي غيرمجاز ترك‌اعتياد

اقطار در ادامه با اشاره به فعاليت غيرمجاز 95 درصد كمپ‌هاي غيرقانوني در كشور يادآور شد: نيروي انتظامي موظف به تعطيل كردن اين مراكز از سال آينده است چرا كه اين كمپ‌ها فاقد تابلو بوده و بسياري از اتفاقات ناگوار از جمله شكنجه، قتل، ضرب و شتم، آزار جنسي و زنجير كردن و .... در اين كمپ‌ها حال رخ دادن است.

اظهارات روانبخش درباره حذف هاشمی

قاسم روانبخش با بیان اینکه " حذف هاشمی رفسجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترسی نیست" ، گفت : اما حضرت آقا از حذف افراد از دایره نظام مخالف هستند و اگرنه حذف کردن هاشمی رفسنجانی دور از ذهن نیست.

امضاکنندگان بیانیه تشکر از صدا و سیما216 نفر یا 260 نفر؟

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام (ره) در تذکری آیین نامه‌ای در صحن علنی مجلس افشا کرد که بیانیه‌ای که جمعی از حامیان دولت در حمایت از عملکرد صدا و سیما در دهه فجر با امضای 260 قرائت کردند، بیشتر از 216 امضا نداشته و بسیاری از این امضاها تکراری بوده که برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفته و یا اصلا اسامی قابل خواندن نبوده است.

عسگراولادی: در پی ایجاد رابطه با آمریکا هستم

اما وقت گرفتن از او برای مصاحبه سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردم. هر بار که شماره‌اش را می‌گرفتم بدون اینکه بگذارد حرفی بزنم می‌گفت الان در جلسه اتحادیه خشکبار هستم… در جلسه هیات‌رییسه اتاق ایران و چین هستم… با کسی در حال صحبت هستم. برای همین بهترین وقت را بعد از اذان مغرب دانستم.
 

روانبخش:هاشمی بدون شک تا 6ماه دیگر از صحنه سیاست کشور کنار خواهد رفت

قاسم روانبخش با بیان اینکه " حذف هاشمی رفسجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترسی نیست" ، گفت : اما حضرت آقا از حذف افراد از دایره نظام مخالف هستند و اگرنه حذف کردن هاشمی رفسنجانی دور از ذهن نیست.
 
 

آينه جديد براي دريافت انرژي خورشيدي

گوگل موفق به طراحي نمونه اوليه يك آينه خورشيدي شده كه در آن با استفاده از يك فناوري جديد مي توان انرژي خورشيدي را با هزينه كمتري دريافت و ذخيره كرد. ..
 
 


خسته

چسبندگی حاشیه نشینان



چسبندگی حاشیه نشینان
نفس بزرگان پیشین را به چالش می کشند
و آنها ار اسیر می کنند

اسکندر یونانی
هولاکوخان مغول
......

تحلیل تیترهای خبری


تحلیل تیترهای خبری
از رسانه های مختلف
در جهت کشف رابطه آن با متن خبر
و معانی تیتر و جهت گیری هایش
و ارتباط تیترها با رویکرد رسانه
 و امثال آن بسیار جالب است

شیطان یا اهریمن


به قول دکتر شریعتی
اهریمن که  در آیین زرتشت
خدایی قدرتمندتراز اهورا و مسلط بر قلمرو وسیعی از هستی محسوب می شده است
در اسلام ذلیل می شود
و تنها وسوسه گر می شود
شیطان
...

چند خبر و مطلب

البرادعی: مصر در آستانه انتفاضه مردمی

محمد البرادعی نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر، تاکید کرد که نظام مصر اگر به مطالبات مردم توجه نکند،با انتفاضه مردمی مواجه شود.
 

روزنامه جوان:یک روانپزشک که نخواست نامش فاش شودگفت موسوی از 10سال قبل ازانقلاب بیماری روانی داشته

سایت روزنامه جوان به نقل از یک سایت کم بیننده دیگر نوشت موسوی در حال حاضر بیماری اسکیزوفرنی دارد.
 

عسگراولادی:موسوی و کروبی را متابعت از هوای نفس به اینجا کشاند


هر کي نخوره خره! - ابراهیم رها

در شبي سرد و زمستاني در حالي که باران شديدي مي باريد خاله پيرزن نشسته بود پاي تلويزيون و داشت يک فيلمي را که در آن يک عده انسان به شدت غيور و سفت(،) وارد يک خوابگاهي مي شدند تماشا مي کرد. در آنجا مي ديد که عده يي جهت تعليم و تربيت بهينه تعدادي محصل دانشگاه از ابزار پيشرفته و نوع امروزي ترکه آلبالو استفاده مي کردند و در نهايت فيلم نشان مي داد انصافاً چوب هميشه تره/ هر کي نخوره خره، و چنان اين اقدام مفيد و انساني سريعاً جواب مي داد که مي شد آثار تربيت شدن اين افراد را به وضوح در نواحي مختلف بدن تماشا کرد، در همين حين يکي به خاله پيرزن تلفن کرد. او گفت؛ الان دارم فلان فيلم را مي بينم، بعداً زنگ بزن. کسي هم که پشت خط بود گفت؛ اي شيطون يوتل ست مي گيري؟ و خاله پيرزن گوشي را گذاشت. بلافاصله صداي در به گوش رسيد. سعيدي از مسوولان سپاه پشت در بود. آمد داخل و گفت؛ «دشمن از راه دموکراسي مي خواست به اهدافش برسد.» خاله پيرزن هم گفت؛ البته کور خوانده بودند و شما عزيزان از طريق زدن فک دموکراسي راه رسيدن به اهداف شان را کاملاً مسدود کرديد. ننه جان هر چه بلا و مصيبت است از دست اين دموکراسي است و شکر خدا که شما ديگر چيزي براي اين مقوله قبيحه باقي نگذاشته ايد و عنقريب است که باقي مانده آن را هم ريشه کن کنيد. سعيدي ننه جان، تو و دوستانت اگر همين صورت ظاهر اين عمل ناشايست و بي ناموسي را هم بالکل از بيخ ببريد ديگر همه چيز رو به راه مي شود. همين طور که خاله پيرزن راهکارهاي ريشه کن کردن دموکراسي را به سعيدي ياد مي داد صداي در در فضاي خانه کوچک پيچيد و وقتي خاله پيرزن پرسيد کيه؟ جواب شنيد؛ من مهدي کروبي هستم. خاله پيرزن در را که باز کرد گفت؛ ننه جان حال علي تان بهتر شد؟ کبودي ها رفت؟ حالا چه خبر؟ کروبي هم گفت؛ من دو تا درخواست داشتم. اول اينکه يک ميدان در شهر را به ما بدهند تجمع کنيم. امنيت راهپيمايي هم با خودمان تا معلوم شود چقدر مردم مي آيند. عرض دوم ام هم اين است که اگر امکان دارد رفراندوم برگزار کنيد. خاله پيرزن چشم هايش را جمع کرد تا با دقت بيشتري به چهره کروبي نگاه کند. بعد پرسيد؛ ننه جان شما مثل اينکه در وقايع پس از انتخابات و بعد از خوردن گاز اشک آور و باتوم خيلي بهت خوش گذشته، يعني تا علي تان را به کشتن ندهي ول کن نيستي نه؟ خوبي ننه کلاً؟، باشه ننه من الان زنگ مي زنم ميگم. فکر کنم تا فردا بعدازظهر رفراندوم برگزار کنن، برو يه گوشه بشين خشک شي فعلاً، 

دادستان تهران:امیدواریم دستگیر شدگان در آستانه سال جدید‌ آزاد شوند

پارلمان‌نیوز:دادستان عمومی و انقلاب تهران ابراز امیدواری كرد، دستگیر شدگان حوادث اخیر آزاد شده و مردم در آستانه سال جدید بتوانند فرزندانشان را در آغوش بگیرند.

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه بعثت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا پرونده‌های متهمان بازداشت‌شده حوادث بعد از انتخابات تا پایان سال رسیدگی و تكلیف آنها مشخص خواهد شد؟ گفت: بعد از حوادث عاشورا دستگاه قضایی سیاست سخت گیرانه‌ای را در پیش گرفت و باعث شد كسانی كه در تظاهرات این روز بازداشت شدند بدانند كه برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

دادستان تهران به حضور پرشكوه مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن اشاره كرد و گفت: بعد از 22 بهمن و با توجه به آن حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی تلاش شد كه رافت اسلامی شامل حال بازداشت‌شدگان شده و در این راستا كلیه كسانی كه تحقیقات مربوط به پرونده‌هایشان تكمیل شده و اتهامات سنگین نداشته باشند آزاد شوند و به ترتیب شاهد این آزادی‌ها هستیم.

وی تصریح كرد: اگرچه برخی این برخورد دستگاه قضایی را از موضع ضعف آن دانستند اما باید بگوییم كه چنین برخوردی از موضع قدرت صورت گرفته است و به هر حال خود این متهمان نیز ابراز پشیمانی كرده و ما نیز امیدواریم تمام افرادی كه روز عاشورا، قبل و بعد از آن و یا حتی در روز 22 بهمن بازداشت شده‌اند آزاد شده و مردم در آستانه سال جدید بتوانند فرزندانشان را در آغوش بگیرند.

دادستان تهران در خصوص تدابیر دستگاه قضایی برای چهارشنبه آخر سال نیز گفت: طبق روال سال‌های گذشته در چهارشنبه آخر سال در كلیه مجتمع‌ها قضات كشیك تا پایان شب در محل كار خود حضور خواهند داشت و از نیروی انتظامی خواسته‌ایم كه با عوامل عمده تهیه و فروش مواد محترقه برخورد جدی كند.

جعفری دولت‌آبادی هشدار داد: قطعا كسانی كه در این روز اقدام به انفجارهای مهیب كرده و موجب اخلال در نظم جامعه شوند بازداشت و محاكمه خواهند شد.

وی با بیان اینكه از مردم خواهش می‌كنیم با اقدامات مناسب خود به كاهش آسیب‌ها در این روز كمك كنند، افزود: ما بین شادی و اخلال در نظم تفاوت قائل هستیم، اما با انفجارهای مهیب و بستن راه‌ها و وارد آوردن خسارت به اموال عمومی به طور قاطع برخورد خواهیم كرد و در صورتی كه مردم بتوانند با مراقبت از فرزندانشان از وقوع این حوادث پیشگیری كنند مطمئنا حادثه‌ای رخ نخواهد داد.

دادستان تهران همچنین درباره محاكمه عبدالمالك ریگی در تهران گفت: در رسیدگی به كلیه جرائم اصل بر صلاحیت محلی است و عمده جرائم ریگی نیز در سیستان و بلوچستان رخ داده و لذا اصل كلی این است كه آنها خودشان صالح در به رسیدگی پرونده این متهم هستند.

وی با بیان اینكه در صورت درخواست احاله از سوی دادگستری سیستان و بلوچستان، تحت شرایطی ممكن است رسیدگی به اتهامات این متهم در تهران صورت گیرد، اظهار داشت: در عین حال دستوراتی در خصوص اقدامات این متهم در مرجع قضایی سیستان و بلوچستان صادر شده و طبق موازین آنجا مورد رسیدگی قرار دهد.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه حكم اعدام برادر عبدالمالك ریگی چه زمانی اجرا خواهد شد؟ گفت: این پرونده در سیستان و بلوچستان بوده و آنجا هم رئیس دادگستری و هم دادستان دارد كه بهتر است از خود آنها در این‌باره سوال شود.

جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده آزمون دستیاری پزشكی گفت: در همان شب برگزاری امتحان گزارشاتی به دادستانی رسید و به عنوان اولین مرجع وارد موضوع شدیم و توانستیم با همكاری سربازان گمنام امام زمان(عج) اقدامات گسترده‌ای انجام داده و 7 نفر را دستگیر كنیم كه در حال حاضر 4 نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برند.

دادستان تهران با تاكید بر اینكه این افراد به افشا و خرید و فروش سوالات امتحانی اعتراف كرده‌اند، گفت: امیدواریم با تحقیقاتی كه انجام می‌دهیم ریشه این فساد خشكیده شود.

وی با بیان اینكه یكی از دستگیر شده‌ها نقش بیشتری در این موضوع داشته و نمی‌توان گفت كه از مسوولان برگزاری آزمون بوده است، افزود: افراد عمدتا با برقراری ارتباط‌های مختلف سوالات را به دست آورده بودند كه امیدواریم با تحقیق از آنها ریشه‌ها را شناسایی و برای همیشه بخشكانیم.

دادستان تهران یكی از عوامل وقوع چنین موضوعی را فقدان سیستم‌های طراحی سوالات عنوان كرد.
 
 
 

راهی زیبا در پیش است

بیکاری و معترضان حرفه ای



افزایش بیکاری
به خصوص بیکاری های مرتبط با شرایط سیاسی و اجتماعی
موجب ظهور قشر خاصی به عنوان معترضان حرفه ای شده است

مقایسه حکومت دینی



مشکل حکومت های دینی
مقایسه آنها با حکومت حضرت علی علیه اسلام است
چرا که از آنها 
مقایسه با حکومت های دیگر
پذیرفته نیست
و لذا تشکیل و اداره حکومت دینی آسان و کار هر کس  نیست

شناخت / محبت / عمل


با شناخت است که محبت ارزشمند  می شود
و با شناخت بیشتر، محبت عمیق تر می شود
و در نهایت این مسیر
تغییر احساس و اندیشه انسان
و عمل انسان است که 
سرنوشت ساز است



دعوت داعیان


شعار الرضا من آل رسول
و دعوت داعیان علوی و هاشمی برای تغییر
به سقوط حکومت امویان انجامید
سبک دعوت داعیان
دعوت فردی و یک به یک
چیزی شبیه تاکتیک  تبلیغاتی هر نفر یک رسانه است
 

سکوت سعد بن ابی وقاص


تنها سعد بود
که با سکوت و کناره گیری اش
به مخالفان علی علیه السلام کمک کرد
ولی فرزندش 
عمر بن سعد
در کربلا
سکوت نکرد

چند خبر و مطلب

پشت پرده تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در اظهارات عضو هیات رئیسه مجلس

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به تشریح ناگفته‌هایی از موانع مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت.
 

عسکراولادی:یکی از دوستان نزدیک موسوی به من گفت او و کروبی دیگر نمی توانند برگردند

حبیب الله عسگراولادی در مصاحبه با سایت روزنامه ایران به بیان دیدگاههای خود در باره کروبی و موسوی پرداخت.
 
 

دشت آفتابگردان

حضرت علی علیه السلام



به قول دکتر شریعتی
زندگی پر برکت حضرت علی علیه السلام

بیست و سه سال جهاد برای مکتب
بیست و پنج سال سکوت برای وحدت
پنج سال حکومت برای عدالت

جانشینان تئوریک و عملی پیشوایان دین


جانشینان پیشوایان
چه ویژگی هایی باید داشته باشند
و در تاریخ چه کسانی را میتوان جانشینان آنان نامید؟

علم و هنر و مذهب



به قول دکتر شریعتی
علم برای علم
هنر برای هنر
مذهب برای مذهب
به ظاهر احترام اینها را بالا می برد
...
در حالیکه همه اینها در خدمت انسان است
که به ارزش واقعی خویش می رسند
برخورداری انسان و جامعه از توانایی و اندیشه و هدایت
مهم است


مصلحت واقعی



مصلحت واقعی
و مبتنی بر نقشه هستی
حقیقت است
نهایت مصلحت
حقیقت است
مصلحت در برابر حقیقت ناقص و دروغین
همان حقیقت کامل است
ماجرای حضرت خضر و حضرت موسی علیهم السلام
در تاریخ، موارد اندکی از مصلحت گرایی صحیح را شاهدیم

حق و تکلیف الهی



پیروی از پدر و مادر
ولو کافر باشند
تکلیفی الهی است
تکلیف به ما بر می گردد
و حکمی است مقرر
و به نسبت طرف با ما و حکم الهی مربوط است
نه صرفا طرف مقابل

الهی بودن اطاعت از پدر و مادر
یا از دیگران
معنای خاص خویش را دارد


در دفاع از روحانیت

روحانیت
حتی روحانیت زرتشتی عصر ساسانی
یکپارچه نبوده اند
بخش مهمی از روحانیت
ولو در نظام های طبقاتی چون نظام ایران عصر ساسانی
با مردم عادی روابط نزدیکی داشته اند
بی شک جنبش مزدک
ریشه در همراهی روحانیت عصر ساسانی با مردم و در برابر فشار شاه و مالکان عمده و سرداران داشته است و به همین دلیل است که موبدان موبد و هزاران حامی وی برای تحکیم موقعیت اقتصادی اشراف و نفوذ شاه، به دست نظامیان کشتار می شوند
در حوادث دهه های پایانی حکومت ساسانیان نیز بیش از هر چیز حضور نیروهای نظامی و نقش آفرینی آنان را شاهدیم تا حضور روحانیت را



چند خبر و مطلب


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: در حوزه‌ی امنیت کل کشور، باید قوای مسلحه‌ی جمهوری اسلامی ایران به ابزارهای نوین مجهز شوند.

حذف تصویر خاتمی از ایستگاه متروی امام خمینی (ره)+عکس


 

عیادت سید حسن خمینی از علی کروبی

سحام نیوز:امروز سید حسن خمینی به عیادت علی کروبی رفت. حسن خمینی که همراه با مادر(خانم فاطمه طباطبائی) و همسرش به منزل علی کروبی رفته بودند،از شنیدن نوع رفتاری که با علی کروبی شده بود بسیار متاثر شد. در این دیدار مهدی کروبی نیز حضور داشت.

انصاری درپاسخ به نامه حجت‌الاسلام سعیدی:ادعای شمادرموردمقابله سیدحسن آقابارهبری بی مایه است

محمد علی انصاری پاسخ نامه حجت الاسلام و المسلمین سعیدی را منتشر کرد.
 
 

















Saturday, February 27, 2010

لاله زار

نتیجه جهاد اصغر چه شد؟


جهاد اصغر چه شد؟
زور نگفتن؟
رعایت اخلاق؟
رعایت تقوا؟
راستگویی؟
...

خسارت انسان نبودن



ستمگر
فرصت انسان بودن را از خویش و یارانش می گیرد
و چه احمق اند حامیان ستمگر
که خسارت دنیا و آخرت را برای خویش می خرند

علم و زندگی در برابر مذهب


بعضی در تلاش اند
که علم و زندگی را در برابر مذهب و دین قرار دهند

فتنه و ابهام



مشهور است که در شرایط فتنه
اوضاع مبهم است و باید مثل شتری باشیم که فایده ای ندهیم و احتیاط کنیم
 

عدم خشونت / اندیشه و روش


عدم خشونت
تنها یک وسیله نیست
اندیشه ای ارزشمند و اعتقادی و البته  موثر در هدایت است


عدم خشونت
هزینه های کمتری را به طرفین تحمیل می کند
ولی به هر حال هزینه هایی دارد

موج جدید خارجی


ظاهرا موج جدید و هماهنگی در فعالیتهای سیاست خارجی کشور با محوریت موضوع فلسطین آغاز شده است


چند خبر و مطلب



آیت‌الله سیستانی درخواست سیاست‌مداران را ردکرد

مرجع عالی شیعیان عراق امروز بار دیگر بر بی طرفی خود در انتخابات پارلمانی تاکید و اعلام کرد در این انتخابات از هیچ گروه یا جریان سیاسی حمایت نخواهد کرد.
 

پسر حداد‌عادل: ترکیه به ایران حمله خواهد کرد

فرزند حداد عادل در سرمقاله هفته نامه پنجره تاکید کرده که در آینده‌ای نزدیک ایران وارد یک جنگ با غرب خواهد شد.

پورمحمدی: به موسوی گفتم علایم خطر را می‌بینم

در اين رابطه از همكارانم سوال كردم كه گفتند بين طرفداران آقاي موسوي و پليس درگيري شده و چند اتوبوس آتش گرفته است، در دو - سه نقطه ديگر تهران نيز اتفاقاتي رخ داده و در چند نقطه ديگر كشور نيز اين اتفاقات به‎وقوع پيوسته است. در اين زمان بنده تلفني با آقاي موسوي صحبت كردم و به ايشان گفتم كه در حال حاضر بنده دود آتش را در خيابان مي‎بينم و اين علائم خطر است و اتفاقاتي در كشور در حال رخ دادن است كه به نام شما خواهد بود و شما نمي‎توانيد خود را مبرا كنيد.
 
 

آزاد اندیشی محور اساسی منظومه فکری امام موسی صدر است

آزادی انسان محوری‌ترین موضوع در منظومه فکری امام موسی صدر است و از منظر کرامت انسان به تبیین و تأیید آزادی می‌پردازد.
 

رییس دفتر آیت الله بهجت: اگر نظام شکست بخورد، نه تو مانی و نه من!

آیت‌الله محفوظی گفت: از آسیب‌دیدن و شکست خوردن نظام سودی نصیب هیچ کس نخواهد شد.
 

ده‌نمکی، رضازاده، بذرپاش و حسینی در مراسم افتتاح خبرگزاری حامی دولت

خبرگزاری برنا همزمان با آغاز به کار جشنواره ملی جوان ایرانی افتتاح شد.
 
 

عارفی که مجتهد نباشد به درد نمی‌خورد

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در بزرگداشت " آیت الله بهاء الدینی" گفت : "وادی عرفان، بسیار خطرناک است و عارفی که مجتهد نباشد به درد نمی خورد."
 

مقام معظم رهبری: اسرائیل غاصب، سرنوشتی جز شکست و نابودی ندارد

در اولین روز از هفته وحدت و خجسته ایام میلاد پیامبر خاتم، حضرت محمد مصطفی (ص)، رهبران گروه‌های جهادی و مبارز فلسطینی، در افتتاح همایش «همبستگی ملی و اسلامی برای آینده فلسطین»، در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: فلسطین و قدس شریف در پرتو «مقاومت و جهاد و استقامت» به آغوش امت اسلام باز خواهد گشت و اسرائیل غاصب، سرنوشتی جز شکست و نابودی نخواهد داشت.
 

تکرارسخنان کروبی توسط موسوی:روز22بهمن بااتوبوس و قطار،تظاهرکننده به تهران آوردندتاجنبش سبزکمرنگ شود!

اگرچه راهپیمایی 22 بهمن امسال به عنوان یکی از گسترده‌ترین راهپیمایی‎ها در نمونه خود عنوان شد و آحاد مردم با شرکت در آن حمایتشان را از امام و انقلاب و رهبری نشان دادند اما میرحسین موسوی در آخرین مصاحبه‌اش با کلمه، به نوعی آن را زیر سوال برد.
 

میرحسین موسوی خطاب به حامیانش: چهارشنبه سوری یادمان جشن نورعلیه تاریکی است /تخریب وانفجارنکنید

میرحسین موسوی در مصاحبه با سایت کلمه به بیان برخی نظرات خود پرداخت.
 
 

بذار بزرگ بشم بهت میگم

شفافیت مسئولیت ساز


عافیت طلبی
اقتضا می کند که دنبال شرایط غیرشفاف باشیم
تا در برابر ظلم مجبور به تصمیم گیری و موضع گیری نباشیم
شفافیت
در کربلا
به بالاترین سطح خود رسید
گاهی ظلم و دروغ در یک طرف آنقدر مجتمع و آشکار است که جایی برای تاویل و تفسیرهای محافظه کارانه باقی نمی گذارد

تغییرات غیرقابل باور



شرایط تغییر می کند
به گونه ای که امروز باورش مشکل است
ولی چنین خواهد شد
...
روزگاری تصور اینکه آب را در بطری بخریم دشوار بود
این نکته را در همان ایام در ذهنم ثبت کردم و خواستم در سالهای آینده 
تغییر را تجربه کنم
و امروز که بطری های آب را می بینیم
بهتر می فهمم که آن زمان به ماهیت تغییر دقت کافی نکردیم و بسیار دور دست می بینیم
تغییر
مستمر
و نتایج آن نزدیک است


خدا شاهد همیشگی است

مساله همگان انتخابات است



ظاهرا هنوز مساله انتخابات مهمترین مساله کشور است
از صدر تا ذیل
همه سخن از انتخابات می گویند
همه مشکلات از سوی هر دو طرف
به انتخابات و مساله انتخابات موکول می شود
و از همه
سوال می شود
به کی رای دادید؟
و از کی حمایت کردید؟
و اکنون چه نظری در باره انتخابات دارید؟

توجبه غیبت و دروغگویی و خلاف ها



مشهور است که یکی از مراجع بزرگ گذشته گفتند که از غیبت طلاب نمی گذرند
پرسیدند چرا؟
فرمودند چون طلاب اول انسان را واجب الغیبت می کنند که مثلا فعل حرام نکرده باشند بعد غیبت می کنند

 ...

یک اسم مبارزه  و تکلیف می گذارند رویش می گذارند و جمع جبری می بندند بین همه چیز و نتیجه را نیز از قبل می نویسند غافل از آنکه نویسندگان مقدسی روز و شب مشغول نوشتن اند و حساب و کتاب واقعیت جدا از توهمات و قدرت توجیه گر انسان است

چند خبر و مطلب

گسترش آگاهی ها، استراتژی اصلی جنبش سبز

کلمه:میرحسین موسوی در گفت و گویی صریح با کلمه به سوالاتی که برای افکار عمومی و حامیان جنبش سبز پیرامون حوادث 22 بهمن امسال و برخورد های خشونت آمیز صورت گرفته بوجود آمده بود پاسخ داده و مواضع خود را شفاف مطرح کرد.نخست وزیر امام در این گفت و گو همچنین در خصوص جنبش سبز مردم ایران و ادامه حرکت در مسیر راه سبز امید نکاتی را مطرح کردند.مهندس موسوی در این گفت و گو با انتقاد از راهپیمایی مهندسی شده در 22 بهمن امسال که "تحت تأثیر انتخابات دهم و اتفاقات بعد از آن بود و دولت با هزینه گزاف و بسیج اتوبوس ها و قطارها از سراسر کشور و شکل های خاص اداری سعی کرد اثرات حضور جنبش سبز را در آن خنثی کند،طاقت دیدن یک لباس سبز بر تن راهپیمایان جوان و یا حتی یک تسبیح سبز در دست یک روحانی را نداشتند"تاکید کردند:"افتخار واقعی به شرکت خودجوش مردم در راهپیمایی 25 خرداد و مراسم های بعد از آن است و نه راهپیمایی های مهندسی شده یا احیانا اجباری با این همه هزینه و فضای امنیتی و ارعاب"مهندس موسوی در این مصاحبه همچنین با انتقاد از برخی رویه های موجود در اداره کشور که منجر به ایجاد مشکل برای مردم شده است خاطرنشان کردند"ده ها میلیون ایرانی که در این کشور با سانسور، جلوگیری از آزادی ها و اقدامات سرکوبگرانه، سیاست خارجی دمدمی و ماجراجویانه، سیاست های ویرانگر اقتصادی، رواج فساد و دروغ معترض هستند، خواهان تغییراتی هستند که به آنها مجال می دهد با حاکمیت بر سرنوشت خود، این سرنوشت تحمیلی از سوی کارگزاران بی کفایت را تغییر دهند.ملت ما می خواهد تحت عنوان خصوصی سازی، بیشترین پروژه ها و فعالیت های اقتصادی کشور در بنگاه های شبه دولتی و نیز سپاه جمع نشود.ملت ما می خواهد معلمان کشور بابت درخواست حقوق خود کتک نخورند، کارگران بابت درخواست حق خود مورد تهاجم قرار نگیرند و زنان بابت درخواست رفع تبعیض مورد هجوم تهمت های گوناگون قرار نگیرند.ملت دوست ندارد که این چنین نامه هایش، پیام هایش، گفتگوهای تلفنی اش و پیامک هایش در معرض شنود قرار گیرد"نخست وزیر محبوب امام اما چشم انداز راه سبز امید را نیز در صحبت های خود ترسیم کرده وبار دیگر با تاکید بر حرکت جنبش سبز در چارچوب قانون اساسی تاکید داشتند"مهم آن است که در چهارچوب «هر شهروند، یک رسانه»، هر علاقمند به جنبش سبز، راهی برای گسترش این آگاهی و تعمیق آن در میان همه اقشار و بویژه در اقشار مستضعف جامعه پیدا کند.گسترش اگاهی ها، استراتژی اصلی جنبش است.سبز بودن یعنی «خود» در میان نبودن و خودخواه نبودن. در این راه ما هم در صورت امکان از خیابان ها به صورت مسالمت آمیز و قانونی استفاده می کنیم و هم همه امکانات قانونی دیگر.جنبش سبز بر سر مطالبات خود حق خود محکم ایستاده است.هر اقدامی که در جهت احقاق حقوق مردم و اجرای بدون تنازل قانون اساسی صورت گیرد" متن کامل گفت و گوی سایت کلمه با میر حسین موسوی به شرح زیر است: *سه هفته از راهپیمایی 22 بهمن می گذرد و حرف و حدیث زیادی در مورد این راهپیمایی گفته شده است.نظر شما درباره این راهپیمایی چه هست؟ - مراسم 22 بهمن اولین بار نیست که در کشور ما برگزار می شود. این مراسم دنباله راهپیمایی های میلیونی سال 57 به مناسبت های مختلف از جمله تاسوعا، عاشورا و اربعین است. هر ساله کسانی که به انقلاب علاقه دارند در این مراسم شرکت می کنند و معمولا در بسیج مردم برای راهپیمایی، نهادهای سنتی مثل مساجد و هیئت ها نقش بزرگی دارند. معمولا این مراسم در هر سال متأثر از اتفاقات مهم آن سال و فضای سیاسی کشور است و امسال این مراسم تحت تأثیر انتخابات دهم و اتفاقات بعد از آن بود و دولت با هزینه گزاف و بسیج اتوبوس ها و قطارها از سراسر کشور و شکل های خاص اداری سعی کرد اثرات حضور جنبش سبز را در آن خنثی کند. * راهپیمایی امسال با سال های قبل چه تفاوت هایی داشت؟ - تفاوت ها متأثر از مسائل بعد از انتخابات بود. امسال با توجه به شکل گیری جنبش اجتماعی – سیاسی عظیم سبز، این راهپیمایی به شدت تحت تأثیر نحوه حضور این جنبش در راهپیمایی بود. درهیچ سالی این همه نیروی نظامی و انتظامی و امنیتی به خیابان ها آورده نمی شد. برخوردهای خشن و وحشیانه ای که مخصوصا در میدان صادقیه و بعضی نقاط دیگر دیده شد در سال های قبل نبود. در سال های قبل مردم با هر شکل و قیافه و شعاری که می خواستند در راهپیمایی شرکت می کردند ولی امسال مأموران خشن، حتی طاقت دیدن یک لباس سبز بر تن راهپیمایان جوان و یا حتی یک تسبیح سبز در دست یک روحانی را نداشتند. گمان نمی کنم اثر این برخوردها به سادگی از خاطره مردم برود. * فکر می کنید حجم مردمی که به جنبش سبز علاقه دارند در این راهپیمایی چقدر بود؟ - آمار دقیقی نمی توان ارایه کرد ولی از طریق قراینی می شود فهمید. یکی از این قراین، وزن جمعیتی راهپیمایی خودجوش 25 خرداد و مقایسه آن با 22 بهمن است و قرینه دیگر فضای خالی میدان آزادی به هنگام سخنرانی و مقایسه آن با سال های پرجمعیت راهپیمایی است. هنوز جوابی برای خالی بودن میدان و این که چرا دوربین ها فقط نقاط محدود نزدیک به جایگاه را رصد می کرده داده نشده است. اینکه مردم مراقب چمن و محیط زیست بوده اند، مخصوصا برای کسانی که سال های قبل حضور مردم در میدان را مشاهده کرده اند، مضحک است. اگر برای نطام تخمین وزن جمعیتی جنبش سبز اهمیت داشت، جلوی ابراز هویت جمعیت های سبز را نمی گرفت. ولی وحشت از آشکار شدن این هویت و دامنه آن، این فرصت تاریخی را گرفت. این امر بیش از جنبش راه سبز، برای حاکمیت مضر بود. روشن است که پنهان نگه داشتن واقعیت، منجر به حذف آن نمی شود و در این مورد بنده یقین دارم که با این برخورد گسترده، این هویت عمیق تر و گسترده تر خواهد شد. ولی بنده و جناب آقای کروبی در مشورتی که داشتیم فکر کردیم پیشنهادی که قبلا داده ایم را تکرار کنیم و آن اینکه اجازه داده شود جنبش راه سبز با توجه به اصل 27 قانون اساسی، برای یک راهپیمایی مردم را دعوت کنند. نحوه استقبال می تواند به حرف و حدیث ها پایان دهد. ما اعتقاد داریم که اگر دعوت جنبش سبز و تشکل های اصلاح طلب و مراجع عظام و دیگر شخصیت های نظام نمی بود، امسال ما یک راهپیمایی بی رمقی داشتیم که اکثریت آن را نیروهای نظامی و انتظامی که از سراسر کشور جمع شده بودن تشکیل می داد، یعنی مسیرهای راهپیمایی وضعیتی می داشتند که میدان آزادی به هنگام سخنرانی داشت. *گفته می شود تطمیع و تهدید در این راهپیمایی نقش داشته و عده ای به دلیل مسائل مادی در این راهپیمایی شرکت کردند. - اصطلاح راهپیمایی مهندسی شده را بیشتر می پسندم. بنده با توهین به کسانی که موافق شعارهای جنبش سبز نیستند مخالفم. قرار نیست و قرار نبود که همه با ما هم رأی باشند و اگر کسی با ما هم رأی نیست انسان بدی شمرده شود. همه هموطنان ما هستند. منهای یک عده قمه کش و آدمکش، همه خواهران و برادران ما هستند. حتی نیروهای نظامی و انتظامی برادران ما هستند و می دانیم که مجبور به اعمال خشونت می شوند. البته هزینه های گزاف و استفاده از اهرم های استخدامی و امکانات دولتی برای جمع کردن جمعیت محکوم است. بنده یادم می آید که برای آن که دستگاه دفاعی در زمان جنگ کامیون هایی را برای جبهه در اختیار بگیرد با چه موانع شرعی و اجرایی روبرو بود و حتی در شرایط بسیار بحرانی جنگ، توسط حضرت امام اجازه داده شد از کامیون های شخصی به شرطی استفاده شود که دولت رسما هزینه ها و خسارت های وارده را تقبل کند، که کرد. ولی برای این راهپیمایی، تقریبا بیشترین اتوبوس ها و حتی قطارها برای جمع آوری جمعیت و نیروهای نظامی و انتظامی در اختیار قرار گرفته شده بود. اینگونه مهندسی اجتماعات نه تنها افتخاری ندارد، بلکه شبیه همان ذهنیت استبدادی و رویه های پیش از انقلاب است. در زمان پهلوی ها هم اگر کارمندی در تجمعات مورد نظر آنها شرکت نمی کرد، دچار مشکل می شد. افتخار نظام ما در سال 57 و بعد از آن این بوده که مردم بطور خودجوش در این نوع مراسم شرکت می کردند و افتخار واقعی به شرکت خودجوش مردم در راهپیمایی 25 خرداد و مراسم های بعد از آن است و نه راهپیمایی های مهندسی شده و یا احیانا اجباری با این همه هزینه و فضای امنیتی و ارعاب. *آیا بین شما و آقایان کروبی و خاتمی مشورتی برای موضع گیری ها و تصمیمات صورت می گیرد؟ - ارتباط با این بزرگواران همیشه وجود دارد. با دستگیری های وسیعی که صورت گرفته، ضرورت این ارتباط مستقیم امروز بیشتر است و بنده خدا را شکر می کنم که هماهنگی خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد. البته به نفع کشور بود که بجای سیاست های سرکوب و پرکردن زندان ها، سیاست حمایت از ایجاد یک تشکیلات نیرومند از کسانی که سیاست های ویرانگر موجود را قبول ندارند در چهارچوب نظام وجود داشت و به نظر بنده تنها راه عدم انتقال مدیریت جریان های سیاسی و اجتماعی به خارج از کشور همین است. ولی با انحراف شدید صدا و سیما و یکطرفه شدن آن و بسته شدن روزنامه های کشور و زندانی شدن ده ها روزنامه نگار، به نظر می آید که ایجاد تشکیلاتی که بتواند چهره های مؤثر را دور هم گردآورد تا به صورت آشکار و در چهرچوب قانون اساسی کار را به پیش ببرند فعلا منتفی است و هنوز به اعتقاد اینجانب راهبرد «هر شهروند، یک رسانه» و همچنین گسترش فعالیت های شبکه اجتماعی در جهت گسترش آگاهی های سیاسی و اجتماعی، یک ضرورت است و جایگزینی برای آن وجود ندارد. البته این وضع دشوار در کنار ضررهایی که دارد، منافعی هم داشته است و آن اتکا همه علاقمندان به جنبش سبز به خود و شبکه های بیشمار اجتماعی درجامعه است. در این میان، استفاده از فضای مجازی معجزه کرده است و به صورت یک ساختار کاملا قابل اتکا، افراد و شبکه ها را در اتصال و تعامل باهم قرار داده است. شییه بازارهای سنتی که که تعداد زیادی مغازه، حجره، تیمچه، مسجد، قهوه خانه و غیره را به هم متصل می کند و علیرغم تنوع آدم ها و حجره ها، مفهوم بازار یک ساختار به هم پیوسته از واحدها را تداعی می کند. جالب است در یک راسته بازار، می تواند اختلاف عقیده و سلایق و سرمایه وجود داشته باشد، ولی این تنوع، وحدت مفهومی و وحدت عملی بازار را بهم نمی زند، بلکه جزو نقاط قوت آن است. * تحرکات خیابانی همواره با خشونت شدید روبرو شده است. نمونه آن را در راهپیمایی 22 بهمن در میدان صادقیه دیدیم. آیا راه حل های دیگری برای پیگیری اهداف قانونی جنبش راه سبز وجود دارد؟ - این سؤالی است که خیلی مطرح می شود. در جواب باید گفت که جنبش سبز نباید اهداف خود را فراموش کند، همانطور که نباید دچار روزمره گی و انفعال بشود و استراتژی خود را از یاد ببرد. هدف جنبش سبز از همان اول، اصلاح در چهارچوب اصولی روشن بود. نقطه اتصال را همگی رنگ سبز گرفتیم. هدف حداقلی و مطمئن که می توانست اجماع گسترده ای ایجاد کند، تحقق اجرای بدون تنازل قانون اساسی بود. البته افرادی و یا حرکت هایی در این بین پیدا شدند که خواستند از این خط بگذرند و یا به اصطلاح خط شکنی کنند، ولی جنبش راه سبز هیچگاه از اجرای بدون تنازل قانون اساسی منحرف نشده است و انشاء الله تا انتها هم همین راه را خواهد رفت. بنده بارها درباره اهمیت پایبندی راه سبز این نقطه کلیدی صحبت کرده ام و به عنوان یک فرد همراه، حراست از آن را مورد تأکید قرار داده ام. صحنه خیابان ها و آنچه در آن گذشته را باید یکی از راه هایی بشماریم که جنبش سبز تلاش کرده است اهداف و نیات خود را به گوش همه ملت و جهانیان برساند. ولی استفاده از خیابان ها، تنها راه نبوده است. ده ها میلیون ایرانی که در این کشور با سانسور، جلوگیری از آزادی ها و اقدامات سرکوبگرانه، سیاست خارجی دمدمی و ماجراجویانه، سیاست های ویرانگر اقتصادی، رواج فساد و دروغ معترض هستند، خواهان تغییراتی هستند که به آنها مجال می دهد با حاکمیت بر سرنوشت خود، این سرنوشت تحمیلی از سوی کارگزاران بی کفایت را تغییر دهند. ملت ما می خواهد که در رقابت نفس گیر جهانی و منطقه ای، عقب نیفتد. ملت ما می خواهد با جهان خارج به جای دعوا و دشمنی، تعامل داشته باشد و سیاست خارجی توسعه گرا را دنبال کند. ملت ما می خواهد کالاهای تولیدی، اعم از کشاورزی و صنعتی، زیر سیل خانمان برانداز واردات بی حساب و کتاب، مدفون نشود. ملت ما می خواهد تحت عنوان خصوصی سازی، بیشترین پروژه ها و فعالیت های اقتصادی کشور در بنگاه های شبه دولتی و نیز سپاه جمع نشود. ملت ما می خواهد به شاخص های بیکاری و فقر به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی و ملی اهمیت داده شود و ... با انبوه تبلیغات شاخص خط فقر و بیکاری و تورم با دستکاری و دروغ، از چشم مردم پنهان نشود. ملت ما می خواهد معلمان کشور بابت درخواست حقوق خود کتک نخورند، کارگران بابت درخواست حق خود مورد تهاجم قرار نگیرند و زنان بابت درخواست رفع تبعیض مورد هجوم تهمت های گوناگون قرار نگیرند. ملت ما می خواهد حکومت اجازه بدهد که در رسانه ملی، صدای همه ملت شنیده شود و نه افراد خاصی که کاری جز بی انصافی و تهمت زنی ندارند. آحاد ملت ما با یکدیگر دوست هستند و دوست ندارند به دو دسته حزب الله و حزب الشیطان، مردم و خس و خاشاک و گوساله و بزغاله تقسیم شوند. ملت دوست ندارد که این چنین نامه هایش، پیام هایش، گفتگوهای تلفنی اش و پیامک هایش در معرض شنود قرار گیرد. ملت ما آگاه و رشید است و دوست ندارد عده ای معدود به نام مات، آزادی های ملت را محدود کنند، حقوق اساسی آنرا تعطیل کنند، روزنامه هایش را ببندند و هر روز دستورالعمل های آمرانه برای نوشتن، گفتن و شنیدن صادر کنند. باید به هر طریق ممکن از سوی جنبش سبز در سطح کشور و در میان همه اقشار، این آگاهی به مردم برسد که این خواست ملت، خواست جنبش سبز هم هست و نه تنها خواست آن است بلکه این مطالبات را همگانی کند. این مطالبات کاملا اسلامی و عین قانون اساسی و کاملا منطبق با مردم ساالاری دینی ماست. این خواسته ها نه جنبه ضدشرعی دارند که باعث فرمان تیر و قتل و زندانی شود، نه جنبه ضدملی و نه جنبه ضد نظام. این ها حقوق مردم هستند و به همین دلیل مردم از آن حمایت می کنند. آزادی، حقوق بشر، رفع تبعیض ها، تحمل عقاید و نظریات مختلف، مقابله با فساد و تباهی و قانون گریزی، مواردی نیستند که پیگیری آنها چه در سطح خیابان و چه از طریق رسانه ها جرم باشد. برعکس، جلوگیری از طرح این مطالبات، علامت استبداد و تحریف اهداف انقلاب اسلامی است که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شده است. در پاسخ به سؤال شما باید بدانیم که که زمینه هر تغییر اساسی در جهت اصلاح گری، گسترش آگاهی است. بدون آگاهی گسترده در سطح جامعه، امکان تغییر وجود ندارد. افشاندن بذر آگاهی و گسترش آن به همه اقشار و همه نقاط کشور، تنها از طریق حضور خیابانی فراهم نمی آید، گرچه اجتماعات، حق مردم و یکی از امکانات آنها برای نیل به اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنهاست. مهم آن است که در چهارچوب «هر شهروند، یک رسانه»، هر علاقمند به جنبش سبز، راهی برای گسترش این آگاهی و تعمیق آن در میان همه اقشار و بویژه در اقشار مستضعف جامعه پیدا کند. گسترش اگاهی ها، استراتژی اصلی جنبش است. البته باید متواضع باشیم. هدف آن نیست که تغییرات ناشی از این استراتژی حتما بدست سبزها اتفاق بیفتد. سبز بودن یعنی «خود» در میان نبودن و خودخواه نبودن. در این راه ما هم در صورت امکان از خیابان ها به صورت مسالمت آمیز و قانونی استفاده می کنیم و هم همه امکانات قانونی دیگر. می خواهم به عنوان یک همراه جنبش سبز، باز هم بر گسترش آگاهی در سطح ملی به عنوان مهم ترین وسیله برای نیل به پیروزی تأکید کنم. ما می خواهیم اهدافمان را در کنار مردم و با آنها بدست آوریم. * نقش حاکمیت و نظام و یا جناح های دیگر را درارتباط با تغییرات چگونه می بینید؟ - جنبش سبز بر سر مطالبات خود حق خود محکم ایستاده است و هر چه آگاهی ملت به حقوق خود بیشتر شود، نیروی عظیم تری پشت این مطالبات قرار خواهد گرفت. این آگاهی، جان های مردم کشور را تغییر خواهد داد و این تغییر، سرمایه ملت برای تغییرات سیاسی و اجتماعی است. نکته ای که دوست دارم به عنوان یک همراه کوچک به علاقمندان راه سبز عرض کنم این است که هدف ما، تغییر در چهارچوب نظام است. ولی هدف آن نیست که این تغییرات حتما بدست این یا آن فرد صورت بگیرد. ما باید یک اصل اخلاقی را بیاد داشته باشیم و آن تصدیق درستی، خوبی و زیبایی است، حتی اگر این درستی و خوبی بدست ما صورت نپذیرد. به همین دلیل، ضمن آن که محکم بر روی خواسته های خود ایستاده ایم، ولی کم هزینه تر می بینیم اگر خود حاکمیت به سمت این راه حل ها که برآمده از خواست ملت و میثاق ملی ماست پیش برود. بنده خیلی واضح و آشکار می گویم هر اقدامی که در جهت احقاق حقوق مردم و اجرای بدون تنازل قانون اساسی صورت گیرد، ما آن را نه علامت ضعف حاکمیت خواهیم شمرد و نه آن را خوار و کوچک جلوه خواهیم داد، بلکه آن اقدام علامت قدرت جمهوری اسلامی خواهد بود. ما دوست داریم که خود حاکمیت، متشکل از همه ارکان آن، تضمین های لازم را برای انتخابات های آزاد، رقابتی و غیرگزینشی فراهم آورد. ما دوست داریم خود حاکمیت به دنبال آزادی زندانیان، توسعه سیاسی و گسترش فرهنگ آزادی و تنوع رسانه ها و آزادی آنها باشد. بنده صریحا می گویم انتشار «کلمه سبز» و «اعتماد ملی» حتی اگر ضرری هم داشته باشد، ضرر آن کمتر از رسانه های غیرملی داخلی و رسانه های خارجی است. می دانم قبول نخواهد شد، یا حداقل در شرایط کنونی قبول نخواهد شد. ولی می گویم وجود کانال یا کانال های رادویی و تلویزیونی برای جنبش سبز، نظام را تقویت می کند و به وحدت ملی کمک می کند. بنده ترس آن را دارم که محدودیت های فکری باعث شود ما از کشورهای دست چندم منطقه هم عقب بیفتیم و نمی دانم چگونه ملت ما می تواند از خود در مقابل امواج برون مرزی که قطعا به فکر مصالح ملی خودشان هستند، محافظت نماید. مضحک است اگر تصور کنیم با پخش پارازیت، هک کردن ها و فیلتر کردن ها، این امواج را می توانیم کنترل کنیم. به هر حال، حاکمیت و جناح های مختلف سیاسی، اگر واقع بین باشند، باید بدانند همانطور که جنبش سبز در روز 22 بهمن حضور داشت، آینده خوب برای کشور هم در گرو ایجاد زمینه برای وحدت بین همه مردم و اقشار مردم است و نه توصیف بخش قابل توجهی از ملت به «خس و خاشاک»، «گوساله و بزغاله» و «یک قشر محدود و اندک». سیره پیامبران و امامان ما نشان می دهد که هیچگاه حتی به دشمنان دین دشنام نمی دادند. آنها برای کرامت انسانی ارزش قایل بودند و بجای قضاوت درباره ی انسان ها، با رفتار رحمانی شان سعی می کردند فطرت خداجوی همه آنها را به سوی حق جذب کنن. مردم ما نمی توانند تحمل کنند که به نام دین رفتار های غیر دینی بلکه ضد دینی رواج یابد. وقتی در قرآن صحبت از پیامبر و یارانش می شود، آنان را به مهربانی در میان خود و مقابله محکم با دشمنان بشریت توصیف می کند و قطعا نه در زمان پیامبر و نه بعد از ایشان، همه مسلمانان به یک درجه از ایمان نبودند. مردم ما به خوبی فرق میان دینداری رحمانی و قدرت طلبی در لباس دین را می فهمند. این تعریف یک ملت نیست. این حاکمیت یک فرقه است و دزدیدن مفهوم ایرانیت و حس ملی و این خطرناک ترین راهبردی است که ما اکنون در مقابل آن قرار داریم. سلاح ما در مقابل چنین کژراهه ای، رفتن به سمت میثاق ملی و مذهبی مان و تکیه بر آرمان هایی است که به ایرانی پیشرفته و صلح جو در سطح جهانی و در سطح ملی منجر می شود. در چنین حالتی است که می توان امید داشت مثل سال های دفاع مقدس، همه ملت در مقابل خطرات، متحدا حضور پیدا کند. ملت همه اقشار، همه قومیت ها، همه فرهنگ ه و همه جناح هاست. علاقمندان به جنبش راه سبز به ایرانی بودن خود و همه نمادهای آن افتخار می کنند و طبیعی است که با این روحیه و منش، به تغییر رنگ پرچم کشورمان به شدت مشکوک هستیم و آن را محکمترین دلیل برای عدم علاقه یک فرقه به منافع و ارزش ها و فرهنگ ملی می دانیم. * در اطلاعیه شماره 17 راه حل هایی برای برون رفت اعلام شده است. آیا غیر از راه حل های ارایه شده، راه حل های دیگری هم می تواند مورد توجه قرار گیرد؟ - یک نکته بسیار حساس در مورد اطلاعیه شماره 17 آن است که قبول وجود بحران، به عنوان بخشی از راه حل شمرده شده است. از سوی دیگر بنده اعتقاد ندارم که راهی برای حل دفعی و ناگهانی این بحران وجود دارد. به عنوان مثال، نمی توان یک راهپیمایی مهندسی شده ترتیب داد و دل خوش کرد که همه چیز تمام شده است. مهم آن است که اکنون قدم هایی برداشته شود که به فرایند بهبود اوضاع دامن بزند. شما در نظر بیاورید که امروز اعلام شود که همه زندانی های سیاسی آزاد شده اند. بنده یقیین دارم که این اقدام قبل از جناح ها و گروه ها، مورد اقبال همه مردم کشورمان قرار خواهد گرفت. و یا شاهد خودداری از خشونت و شهامت ابراز محبت به مردم خوبی که صرفا حق خود را می خواهند و می خواهند از فضای اختناق رهایی یابند باشیم. ما اثر خس و خاشاک نامیدن مردم را دیده ایم. بگذاریم یکبار هم با احترام با مردم صحبت کنیم. در بعضی موارد، اجتناب از برخی اقدامات نامناسب می تواند به بهبود فضای ملی کمک کند. مثالش رفتار وحشیانه در میدان صادقیه در 22 بهمن و امثال آن و حمله به مردم و خانواده شهدا و فرزندان آنهاست. چه کسی می تواند ادعا کند که این اقدامات فضاحت بار می تواند به نظام ما کمک کند؟ آیا پیوستن آقایان خاتمی و کروبی به صفوف مردم و اعلام عملی وحدت و یکپارچگی به حل بحران کمک می کند یا فرستادن عده ای چماقدار و قمه و زنجیر بدست برای اجرای استراتژی نصر با رعب؟ آیا حکومت می تواند راه حل را در ترساندن ملت بداند؟ اگر چنین پیروری هنر بود، ما و همه جهانیان، حمله صدام به حلبچه را محکوم نمی کردیم و نمی گفتیم او به مردم کشور خود هم رحم ندارد. فیلمی که اخیرا در مورد حمله به خوابگاه دانشجویان پخش شد نشان می دهد که تا چه اندازه روحیه فرقه گرایی، سبعیت ایجاد می کند. به نظر کسانی که مشغول ضرب و شتم دانشجویان هستند، فرزندان این ملت از حیوانات هم کم ارزش تر می نماید و فاجعه بارتر اینکه در سطوح مختلف، مسئولین می گویند که نمی دانند حمله کنندگان چه کسانی هستند. این توهینی بدتر به شعور دانشجویان و مردم است. آنچه در این فیلم جالب توجه است این است که در میان همین افراد نیروی انتظامی، کسانی دیده می شوند که دیگران را از ضرب و شتم نهی می کنند. ای کاش نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی کشور، اقتدار را نه در سرکوب و ضرب و شتم، بلکه در ایجاد فضای امن برای همه ایراانیان، صرف نظر از طرز فکر و عقایدشان، می دانستند. چه ضرورتی داشت فضای میدان صادقیه با نارنجک فلفلی و شیمیایی آلوده شود؟ همه این روش ها، ما را از راه حل های منطقی دور می کند. تضمین انتخابات آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و سالم، کلیدی ترین بخش راه حل هاست. اگر این امر حل نشود، ریزش مشروعیت نظام سرعت خواهد گرفت. جنبش راه سبز باید بطور مکرر و در هر شرایط و مکان، روی انتخابات آزاد، رقابتی و غیرگزینشی تأکید کند. همانطور که آزادی زندانی ها، آزادی رسانه ها و برچیده شدن فضای امنیتی در جای خود بسیار مهم هستند و باید ضرورت این راه حل ها را نه تنها به گوش حاکمیت، بلکه به گوش همه مردم کشورمان برسانیم. *درباره نسبت گروه های مرجع و جنبش راه سبز حرف و حدیث زیادی وجود دارد. نظر شما چیست؟ - جنبش سبز حرکتی است که از بطن گره های مرجع مهم جامعه ما متولد شده و در ارتباط با این گروه ها هم رشد کرده است. در این زمینه بعنوان مثال به نامه 116 استاد دانشگاه تربیت مدرس اشاره می کنم. این دانشگاه فرزند انقلاب است و بنده هم به عنوان یک عضو کوچک از خدمتگزاران اول انقلاب، در شکل گیری آن نقش داشته ام. همه می دانند که این دانشگاه دوره کارشناسی ندارد و هرم سنی آن نسبت به سایر دانشگاه ها بالا است. در کارکنان و دانشجویان آن، فراوانند کسانی که که در فعالت های اول انقلاب نقش فراوانی داشته اند. 116 تن از اساتید این دانشگاه در کنار بیانیه های مشابه فراوان سایر دانشگاه ها و بیانیه های انجمن های اسلامی و نهادهای دانشگاهی دیگر نشان می دهد تا چه حد حضور جنبش در دانشگاه ها و در میان دانشگاهیان جدی و فراگیر است. بنده می خواهم بگویم همین نسبت را شما در میان پزشکان، معلمان، مهندسین، کارگران، جنبش زنان، ورزشکاران و هنرمندان و دیگر گروه های مرجع می توانید بیابید. یک نگاه ساده و بدون تعصب به جشنواره های دهه فجر نشان خواهد داد که هنرمندان به عنوان قشری به شدت تأثیرگذار کجا ایستاده اند. گفته می شود بعد از انتخابات، نزدیک هزار کلیپ و سرود در مورد جنبش سبز یا حوادث مربوط به آن ساخته شده و تعداد زیادی کاریکاتور، پوستر و نقاشی و سایر تولیدات هنری خلق شده است. چنین تحرکی در تاریخ فرهنگ کشور ما و شاید فرهنگ های جهانی بی نظیر است. بنده ارتباط وثیق جنبش راه سبز با گروه های مرجع را بهترین دلیل برای امید به تحقق خواستهای جنبش در آینده کشورمان می دانم. چرا وقتی میلیون ها دانشجو در سراسر کشور در پشت جنبش سبز است، به آینده امیدوار نباشیم؟ * در مورد روحانیون چطور؟ - در بدنه جنبش، تعداد قابل ملاحظه ای از روحانیون متعهد و آگاه و مبارز حضور دارند. سبزها باید بدانند موضعگیری چند نفر روحانی تندرو و مغرض، نظر همه روحانیت و مراجع نیست. روحانیت اصیل ما هیچگاه مردم را با الفاظ رکیک خطاب نمی کنند یا از قتل و ریختن خون و در محبس کردن بیگناهان حمایت نمی کنند. روحانیت اصیل ما می داند که تهمت و شکنجه و آبروی دیگران را ریختن و تجسس حکمش در اسلام چیست. روحانیون واقعی ما مصالح اسلامی و ملی را از منافع فرقه ای و جناحی تشخیص می دهد و این روحانیون در کنار دانشگاه و متحد با دانشگاهیان هستند و اهمیت این وحدت را می دانند ما روحانیون فعال در جنبش سبز را ذخیره جنبش و پشتوانه بسیار مهم آن می دانیم. حضور آنها در جنبش سبز در شرایطی که از انواع روش ها و وسایل برای متهم کردن راه سبز به بی دینی و وابستگی به بیگانگان استفاده می شود، جنبه حیاتی دارد. به همین دلیل، به همه کسانی که به امید اینده ای بهتر برای ایران عزیز به جنبش پیوسته اند عرض می کنم که پیوسته مراقب باشیم در دام تبلیغاتی که می خواهد روحانیت کشور را به جنبش بی اعتماد کند نیفتیم. کارناوال روز عاشورای سال 76 و نمایش ها و تمهیدات شبیه آن از یادمان نرود. مخالفان جنبش اگر نه همه، ولی بخشی از آن، به هیچ اصول اخلاقی و دینی پایبند نیستند. *پیشنهاد شما در مورد مراسم چهارشنبه سوری چیست؟ - مراسم این روز، یادمان جشنواره نور علیه تاریکی است اما علاقمندان به جنبش راه سبز ضمن انکه به نمادها و مراسم ملی و مذهبی دلبستگی دارند، حاضر نیستند که این نوع مراسم ها باعث اذیت و آزار مردم بشود. مخصوصا توجه کنیم که ممکن است مخالفان جنبش بخواهند با برنامه ای که قبلا هم مشابه آن را اجرا کرده اند، جنبش سبز را بدنام کنند. بنده مطمئن هستم که سبزها در هیچ برنامه هنجارشکنانه یا تخریبی که موجب اذیت و ازار مردم بشود شرکت نخواهند کرد. ایجاد انفجار و آتش سوزی با مشی جنبش سبز که تلاش کرده است همواره حرکت هایش مسالمت آمیز و عمیق باشد سازگاری ندارد. سبز بودن به لباس و نماد نیست. سبز بودن به رفتار و اخلاق است. اگر این اصل مهم مورد توجه قرار گیرد و اعضای جنبش یکدیگر را به رعایت آن توصیه کنند، قطعا از آسیب هایی که ممکن است عده ای در لباس جنبش سبز انجام دهند جلوگیری خواهند کرد. *و نکته آخر؟ - بنده آرزو دارم روزی در کشور شرایطی ایجاد شود که مجموعه پوسترها، نقاشی ها، کلیپ ها و سایر آثار هنری خلق شده یک سال گذشته بدون سانسور به نمایش گذاشته شود و می دانم که انشاء الله با امید و حرکت جنبش سبز، روزی شاهد چنین نمایشگاهی که نشان دهنده شور و شوق ها و دغدغه های ملی ماست، خواهیم بود.

رهبر کلیسای آشوری بازداشت شد

کلمه: ويلسون عيسوی رهبر کليسای آشوری کرمانشاه بازداشت شده است. به گزارش رهانا، نزديک به سه هفته قبل، رهبر کليسای آشوری کرمانشاه، ويلسون عيسوی، بدون ارائه دليل از طرف نیروهای امنیتی بازداشت شده است. راديو واتيکان نوشت: نيروهای امنيتی به خانه وی رفتندو اين کشيش را به محل ناشناخته ای منتقل کردند.
 

پلیس در چهارشنبه سوری با متخلفان برخورد قاطع میکند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی بزرگ اعلام کرد: طبق بررسی‌ها 60درصد از مجروحان حوادث چهارشنبه سوری رهگذران هستند.
 
 

ماشین سواری حیوانی


تفاوت محبت و بی تفاوتی و نفرت


گاهی چیزی را دوست داریم
و فراتر از تعهدات مان به آن خدمت می کنیم
گاهی در حد قانون به آن متعهدیم
گاهی در حد قاعده ها نیز آن را مراعات نمی کنیم
بنابر این باید مواظب محبت مان باشیم که چه بلایی بر سرمان می آورد

نفر دوم



معمولا نفرات دوم تشکیلات ها
افراد موثر تر سیستم ها هستند
افرادی هستند که باهوش تر از آنان اند که در صف اول باشند
یا به دلیل کارآمدی شان، برگزیده شده اند، چرا که سمت های اول معمولا تشریفاتی و سیاسی است
...
اینکه نفر دوم از کدام بخش سازمان انتخاب می شوند، نشان از رویکرد کلی سازمان دارد
انتخاب مدیر عملیاتی سازمان مثلا جنگل ها و مراتع، به عنوان قائم مقام و مرد دوم تشکیلات
یعنی موضوع محوری
انتخاب مدیر اداری و مالی 
یعنی سازمان محوری
انتخاب مسئول حراست و انتظامات
یعنی کنترل محوری
انتخاب های دیگر هم معانی خاص خویش را دارد

وقاحت عاجزان



عاجزان
با وقاحت تمام
نومیدی خویش از رحمت الهی را
برملا می کنند

مردم



مردم کیستند؟

آحاد و تک تک مردم
تنها همه انسان ها یکجا
بخشی که فریاد می زنند
بخشی که سکوت می کنند
بخشی که مشارکت می کنند
بخشی که کارمند دولت ها هستند
بخشی از کارکنان دولت ها
بخشی که با من هم عقیده هستند
خود من
...


سیاست شکست خورده مردم علیه مردم



تلاس برای ایجاد تفرقه بین مردم
و جدا کردن مردم از یکدیگر
ممکن است به نتیجه برسد
ولی تلاش برای روبروی هم قرار دادن مردم
و حتی استفاده از شکاف اجتماعی  برای جنگ با مردم با تکیه بر بخشی از مردم
و برای سرکوب بخش دیگری از مردم
ممکن نیست
چرا که مردم
در هیچ کشوری
ابزار سرکوب نیستند
و تنها در نظام های قبیله ای
می توان قبیله ای را در برابر قبیله ای دیگر قرار داد

چند خبر و مطلب


حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان در دومين نشست بصيرت در سايه ولايت که توسط جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آینده سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ادامه حيات سياسي آقاي هاشمي در عرصه سياسي كشور كاملا به رفتار وي بستگي دارد و در اين راستا ما هم دعا مي‌كنيم كه آقاي هاشمي رفتارهايي را در پيش گيرد كه بتواند همراه رهبر باقي بماند.

آیت الله سیستانی از هیچ فهرستی حمایت نمی کند

نماينده آيت الله العظمي سيستاني تاكيد كرد: مرجعيت شيعه از هيچ فهرستي در انتخابات پارلماني عراق حمايت نمي‌كند.
 

وزیرعلوم: دانشجویان اجازه بدهند دیدگاههای مخالف مطرح شود/ مرز انتقاد و توهین باید مشخص باشد

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با ضروری خواندن حفظ مرز انتقاد با توهین به مقدسات مردم و تخریب ارکان نظام گفت: شنیدن  

مصباحی مقدم: هاشمی از مواضع اش در نماز جمعه‌‌، عدول قابل ملاحظه‌ای کرده است

یک عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال ارجاع قانون انتخابات از سوی رهبری به این مجمع، در صدد بررسی آن برآمده است،‌ تاکید کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا سیاست‌گذاری می‌کند و حق قانون‌گذاری ندارد.
 

عضو کمیسیون امنیت ملی:پلیس در مردمی کردن امنیت اجتماعی موفق نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از مهمترین وظایف نیروی انتظامی در برنامه چهارم مردمی کردن امنیت اجتماعی و عمق بخشیدن به آن است که در رسیدن به این هدف ناموفق بوده است.
 
 
 

تنهایی رنج آور ولی امیدبخش


سلامت روح و اخلاص عمل


شخصیت های زیادی در جنبش سبز حضور دارند که هر یک  به تنهایی ارزشمند اند ولی شخصیت مهندس موسوی به دلیل سلامت روح و اخلاص عمل وی در تاریخ انقلاب اسلامی، درخششی ویژه داشته است
شخصیتی آگاه و با تجربه که از دنیای دیگران، پرهیزی هوشمندانه و مومنانه داشته است
شاید به همین دلیل است که رقیب انتخاباتی وی، آقای کروبی که خود شخصیتی ارزشمند و السابقون نهضت اسلامی است، از همان ابتدا و در اوج رقابت نیز رفتاری تحسین آمیز و حمایت آمیز نسبت به وی داشت
این ها درس های بزرگ سیاست اخلاقی و اسلامی است که برای آیندگان به میراث می ماند
 

مساله این است


یک دیالوگ صبح گاهی

این سخنران
سخنان خوبی می گوید
خیلی مشهور و خیلی هم خوب است
راستی
موضعش در انتخابات چی بود؟

...

پرسش های نخستین
تغییر کرده اند
و روند ارتقا
عمیق و موثر است

مساله این است

تحریک اندیشه با رمز و راز

سخن گفتن و نوشتن به رمز
همچون خواندن رمز ها
رازآلود و محرک قوه تخیل و اندیشه انسان است

لبخند موثر


هنگام رانندگی
داشتن لبخند بر لب
پرفایده است